tisdag 24 april 2012

landet lagom

sverige är landet lagom - i det flesta avseende.

men inte när det gäller salt och socker! då är vi vekligen på ytterkanterna.

SVERIGE är det landet som äter mest godis per person! inte kul. men själv tillhör jag också en av dem som helt enkelt älskar godis!! men försöker att inte äta det alldeles för mycket... ibland lyckas jag ;)

salt äter vi dubbelt så mycket som vi ska, varje dag. och detta ger ju givetvis resultat. och ej positiva resultat! vi är ett land som  har stora problem med hjärt- och kärlsjukdomar.  inget bra!

1,3 kg godis och lika mycket kaffebröd äter i snitt en svensk familj i veckan. och då är inte läsken inräknad utan bara godis och kakor.... läsk, saft och jos är de största bovarna - eller kanske är det det dolda intaget av socker som gör att det är den största boven. att i flytande socker/läsk finns det ingen mättnadskänsla! för även jag om är speciallist på ämnet godis, blir faktiskt full i magen, även om nästan påsen är halvtom. men i och för sig har jag en förmåga att kunna pressa i mig lite till efter jag egentligen känt att jag är mätt ? lite märkligt jag vet men jag besitter vissa skills =)

så vad ska man göra åt detta?

vara en bra förebild.

kanske göra lite mer som man gjorde förr.
dela på en flaska 33 cl lite läsk och inte på en två liters...

 sen har jag tänkt på en annan sak som föräldrar ofta gör. berömmer med godis eller kakor.
äter du bra nu så får du detta efter...
gör du detta snabbt nu så kan du få en ...
om du är duktig nu när vi är iväg så kan vi köpa en...

jag tycker verkligen inte att det är ett bra sätt. men måste erkänna att jag jag kommit på mig någon gång med att säga något liknande. men jag kanske gjorde lite mer tvärt om. att säga nu tycker jag att vi har gjort detta så bra att vi kan köpa en ask halstabletter. men det är ändå principen jag inte gillar att man måste berömma med något man stoppar i munnen.
är säker på att det lockar - i vilket fall våra barn - MER än godis.
om vi städar huset snabbt nu så åker vi en runda på fyrhjulingen sen!
efter vi X så gör vi en utflykt, leker kurra gömma, skattjakt - eller vad du nu än må vara!
med detta menar jag inte att man ska muta sina barn - kanske mer motivera dem.

men nu har jag i vanlig ordning gått i från frågan jag utgick ifrån...


1 kommentar:

  1. Så rätt så!
    Jag hoppas innerligt att mina barn ska slippa bli lika sockerberoende som mig. Jobbar på det!

    SvaraRadera