tisdag 3 maj 2011

efterkontroll och anmälan av förlossningen

behövede inte göra någon "slutbesikting" idag på efterkontrollen.

svarade att allt gick bra och att jag njuter av fulla muggar av att vara mamma.

fick även svar på varför det blev akut snitt m ed madicken. vad det var som gått fel.
jag var helt enkelt för trång.
mitt mått var 1,5 cm för trångt för att ett barn ska komma ut. så nu vet jag det.
hade i och för sig tänkt snitt nästa gång också, men man vet ju altdrig om man hade ändrat sig. det är ju inte direkt det roligaste att vara nysnittad. och inte efteråt heller.
inte kunna hosta.
inte kunna resa sig själv.
inte kunna gå på toa utan två levande stöd.
inte skratta.
inte bära och lyfta på flera månader...
ja det är många inte som är negativa förutom att de skär upp magen på en.
men nu vet jag att det inte är fysiskt möjligt att föda vaaginalt för mig.

stackars lilla madicken som kämpade som en liten gnu inne i mig för att komma ut - när det är rent omöjligt att komma ut!

jag som bad om att de skulle öppna mig vid 14:30. men då fick jag till svar att jag skulle inte kasta in handduken så fort det blev lite jobbigt.
och idag på efterkontrollen tyckte de alla 4 (eleven, elevens lärrare, min barnmorska och en annan barnmorska) att progressen såg förjävlig ut.
nu använde de sig inte av dessa ord. men oroväckande långdragen. oj oj oj. vad illa för bebisen.... lite mer dessa ord kanske.

ingen av dem blev i vilket fall förvånad när jag sa att jag skulle anmäla händelsen. detta får inte ske 2011 som min syster sa. hon var rent i chock över att det kan vara så här att föda 2011.
eleven sa till och med till mig att hon hade sagt tilll barmorska1 att detta får vi nmog in en anmälan på.
vad som också stödjer mig är att läkaren som skrev ut mig från bb så att hon skulle vara ute flera timmar innan de plockade ut henne.
15:30 fick jag edan (kom in natten innan 23:30) och enligt denne läkaren, som är gammal och välkänt i gemet, borde hon varit ute innan dess. vilket innebär att Madicken skulle plockats ut nästan 5 timmar innan de snittade mig.

de visst ju inte då vad det vad som hade gått fel.

de bara ökade och ökade det värkstimmulerande droppet. men min kropp svarade inte med att öppna sig, men värkar hade jag... inte guldläge och ligga med värkstimmulerande dropp i 8 timmar utan att det händer något. bara jag och bebis som blir trötta.
och trött var den lilla stackaren som kom ut.
trött och livlös.
eller kanske jag ska skrivav blå och livlös.
hon varken andades eller reagerade på något när hon kom ut.
men vad visste jag.
jag sov.
i och med att min bedövning inte tog, varken första, andra eller tredje gången så hann de inte vänta i och med att det av illa med bebisen i mig.
hennes värde skulle vara under 4,8 men min bebis värde var 10,2.
VILKET DÅ ALLA FÖRSTÅR ATT DETTA INTE VAR BRA!!!
det blev till att söva mig och som läkaren sa "snuva mig på min förlossning". men jag själ sa söv mig, innan de sa att de inte hade tid att vänta på att bedövningen skulle ta.
så därför sov jag och ola stod ensam där (läs med en massa personal, nästan 15 stycken så ensam var han ej...) och fick se sin dotter och detta traumatiska tillstånd.
men hon hämtade sig snabbt som tur väl var.

med min anmälan vill jag inte sätta dit någon eller hänga någon specifik personal. jag vill bara att de ska lyssna mer på mamman, inte se det som förlorat slag om det ej blir vaginal födsel, att barnmorskorna ska stå på sig lite mer inför läkarens beslut att avvakta.
jag föredrar att ta det säkra före det osäkra, speciellt när det gäller liv eller död. eller i detta sammanhanget liv eller cp-/förlossningsskada.

madickens hjärta slog hela tiden så vi fick till svar när hon kom från neo att hon förmodligen inte har någon hjärnskada.
det kändes underbart då att veta, nu är det mer att vi får se när hon är ett två år och ska utvecklas mer.
än så länge är hon bara världens underbaraste, vackraste och mest fantastiiska i välden och hon utvecklas precis som hon ska!

men nästa graviditet och william frågar om bebisen kommer ut från magen ska jag säga JA. JA på mig kommer bebisar ut från magen. konstigt nog. men huvudsaken är att det kan komma bebisar!

6 kommentarer:

  1. Rysligt! Nu blir jag lite rädd igen. Tack för att du delar med dig! Stor kram

    SvaraRadera
  2. Man borde inte få behandla människor på det sättet, speciellt inte i den utsatta position man befinner sig i när man ska föda. De borde verkligen lyssna mer på mamman. Skönt att allt gick bra tillslut och madicken är ju världens underverk! :)

    SvaraRadera
  3. Fy f-n... Säger som militärmamman.. TAck för att du delar med dig! Känns som vi gick igenom ungefär samma. Men min fråga är: Hur vet ni att du är 1,5 cm för trång? Jag försöker nämligen få dem att röntga mitt bäckene, för jag misstänker att jag är förtrång också. Men jag får inga svar. Blir galen. Vänta på papper där jag ska få ha ett möte med läkaren och förhoppningsvis får jag lite svar! Mys på nu med din lilla sötnos. Och skönt att ni alla mår bra nu :o) Kramar

    SvaraRadera
  4. läkaren som tyckte att jag skulle snittas innan gav mig en remiss till röntgen. de röntgade bäckenbotten. mina siffror där var 307,4 mm och de sa att måttet skulle vara minst 32. så antar att det är 32 cm.
    det var i vilket fall "över spine" jag var för trång...
    tycker att det känns bra att veta orsaken.
    så se till att du får röntgen och svar du också, kanske är det samma med dig?! bra att veta om det ska bli en nästa gång!

    SvaraRadera
  5. menar bäckenmätning... men det kanske är samma sak som bäckenbotten?

    SvaraRadera
  6. Hmmm ingen aning, men jag förstod vad du menade ;o) Ja jag ska tjata igen och säga att jag absolut vill ha det på nästa möte.. Håll tummarna.. Kramar

    SvaraRadera